Wat is een kwalitatieve backlink?
Backlinks zijn essentieel als je goed gevonden wilt worden in zoekmachines. Maar wat is nu een kwalitatieve backlink? Waar moet je op letten bij het kopen van links? Wij vertellen je de do’s en dont’s bij het verzamelen van backlinks.
Een goede link bevat deze 3 factoren
Als je wilt beginnen met linkbuilding moet je eerst weten wat een kwalitatieve backlink is. Of in andere woorden, welke websites kunnen voor jou bijdragen aan een hogere positie in Google? Een kwalitatieve backlink is relevant, bevat de juiste context en is afkomstig van een website met hoge autoriteit.
1. Relevantie
Een kwalitatieve backlink is relevant. Dat betekent dat jouw link aansluit op de website of pagina waarop het geplaatst wordt. Dit kan heel specifiek zijn, zoals een link naar een zonnepanelenwebsite op een website over zonne-energie. Maar je zou dezelfde link bijvoorbeeld ook op een website over duurzaamheid kunnen zetten. Het gaat hierbij om de content op de gastwebsite. Kijk bijvoorbeeld naar de menu-items, de blogartikelen en de hoofdpagina om te bepalen waar een website over gaat.
2. Context
Hoe relevanter, hoe beter. Daarom kijken we ook naar de context van de backlink. De website kan relevant zijn, maar klopt de context ook? Zo kun je een link laten plaatsen op een pagina waar ook gelinkt wordt naar andere uiteenlopende websites. Maar liever heb je dat jouw link tussen allerlei relevante informatie wordt geplaatst. Denk aan een blog of een specifieke pagina over jouw onderwerp.
3. Autoriteit
Een zwaar wegende factor voor Google is ‘autoriteit’. Het meetinstrument hiervoor is de ‘Domain Authority’. Met de juiste SEO tools zien we bij 123linkbuilding precies wat de autoriteit van een website is. Zo kiezen we enkel hoogwaardige links uit die jouw linkprofiel versterken. De autoriteit van de website wordt onder andere bepaald door de waarde van de informatie op de website, maar ook door het aantal linkende domeinen en de kwaliteit van de domeinen die naar deze website linken.
SEO metrics voor linkbuilding
Bij linkbuilding draait het niet alleen om de hoeveelheid links, maar vooral om de kwaliteit ervan. Daarom gebruikt 123Linkbuilding verschillende SEO-metrics om die kwaliteit te beoordelen. Domain Authority (DA) en Page Authority (PA), ontwikkeld door MOZ, geven een inschatting van hoe sterk een domein of specifieke pagina scoort in de zoekresultaten. Daarnaast kijken we naar de Trust Flow en Citation Flow van Majestic: Trust Flow meet hoe betrouwbaar een site is op basis van de kwaliteit van inkomende links, terwijl Citation Flow juist kijkt naar het aantal verwijzingen ongeacht de kwaliteit. Door de verhouding van deze 2 metrics met elkaar af te wegen krijgen we inzicht in de gezondheid van jouw linkprofiel.